Marknadsföringstips för festivaler och kulturevent

Att få många och engagerade besökare är en förutsättning för att festivaler och kulturevent ska gå runt ekonomiskt. Här kommer tipsen på hur du lyckas med e-postmarknadsföringen på riktigt.

E-postmarknadsföring

Epostmarknadsföring är verkligen en bra marknadsföringsmetod. Det är bland de billigaste och mest effektiva sätten att få besökare och hålla en god relation till era medlemmar. Till personerna som verkligen gillar er festival, museum, historiska skådespel eller jazzfestival. Vare sig du driver ett mindre event med mellan 50-100 gäster eller om ni har stora arrangemang med 50 000 besökare så fungerar epostmarknadsföring väldigt bra. Förutsatt att ni gör det på rätt sätt. Så gott som alla företag och organisationer skickar ut nyhetsbrev. Och så tror de att de har gjort en bra marknadsföringskampanj. Nja, att skicka ut ett nyhetsbrev är inte detsamma som att verkligen lyckas med e-postmarknadsföringen. Du måste ha ett mål, ett fokus och uppfattas professionell för att först få många läsare, och sedan lyckas konvertera läsarna till att bli besökare. Ett smart sätt för att lyckas med marknadsföringen via nyhetsbrev är genom att använda Ungappeds plattform som är utformad för nyhetsbrev. Då får du hjälp att skapa riktigt snygga brev med perfekt layout och som du enkelt individualiserar utifrån de olika läsarna. Alla ska inte få samma nyhetsbrev. Beroende på var de bor, familjesituation, tidigare besök och ålder är det smart att med några klick se till att varje person får ett personligt utformat nyhetsbrev. Så att de verkligen vill läsa era nyhetsbrev. Gå in på Ungappeds sajt och testa gratis deras tjänster kring epostmarknadsföring och skapa nyhetsbrev som verkligen står ut.

Individualiserade nyhetsbreven om er festival

När du skriver egna nyhetsbrev utan en specialiserad plattform med A.I. program är det svårt att verkligen kunna individualisera nyhetsbreven. När du däremot använder en plattform som Ungappeds är det mycket lättare att verkligen skicka brev som är av intresse för adressaten. Det är så modern marknadsföring fungerar. Det är många som håller på med kultur och musik som verkligen ogillar marknadsföring. Men bra marknadsföring handlar om att berätta vad ni har att erbjuda, inte att tvinga på folk någonting som de inte vill ha. Det är därför det är så smart att skriva individualiserade nyhetsbrev. Så att en stressad småbarnspappa omgående kan läsa om när ni har er nästa barnteater. En framgångsrik advokat utan barn inte behöver läsa om barnteatern, utan istället omgående ser när ert nästa jazzevent är – för att personen gick på en jazzkonsert förra året. Då blir er marknadsföring inte lika jobbig och påtvingade, tvärtom, så berättar ni om vilket utbud ni har, men utifrån individen.

Mejla lagom ofta

Det som ofta gör att folk tycker att marknadsföring och reklam är jobbigt är att den är så intensiv. Smartaste sättet att undvika den fallgropen är helt enkelt genom att du inte skickar ut nyhetsbrev för ofta. Antingen så får dina läsare bestämma hur ofta de vill ha nyhetsbrevet, eller så satsar du på ett riktigt maxat nyhetsbrev en till två gånger i månaden. Tänk på att alltid ha intressanta erbjudanden i varje nyhetsbrev, så att det finns en anledning att läsa om just er festival och kulturevent.

Rekommenderade artiklar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.